Vi har allerede over 250.000 elbiler i Norge, og fortsatt er vi bare så vidt ute av startgropa, samtidig som store deler av verden er på god vei etter.
I startgropa er også mange av dem som skal forvalte de enorme ressursene og potensialet som ligger både i gjenbruk og senere i gjenvinning av råmaterialene i disse batteriene.
Men noen aktører er allerede godt i gang, og for å ta tempen på hva som skjer med elbilbatteriene, inviterte Norsk elbilforening og BatteriRetur til frokostseminar på Kulturhuset i Oslo. Og her viste det seg å være mye å lære, noe du selv kan se hvis du klikker på videoen under.
Her får du innblikk i hva som skjer og vil skje fremover, både med tanke på batteriproduksjonen, gjenbruk (eller såkalt «second life» for elbilbatteriene etter at de har gjort sitt i bilen) – og om graden av gjenvinning helt til slutt.
Men du får også vite mer om hvordan man kan – og i enda større grad skal – redusere klimaavtrykket fra alle deler av elbilbatteriets livsløp.
Her får du blant annet se og høre Emma Nehrenheim fra svenske Northvolt, et selskap i enorm vekst, med ambisjoner om å bli verdens mest klimavennlige batteriprodusent – og med gigafabrikker under oppseiling i Sverige, Tyskland og Polen.
Og du får møte Fredrik Andresen fra BatteriRetur, som allerede har 75 prosents gjennvinningsgrad på elbilbatterier, men som har langt høyere ambisjoner enn som så – og du får se hvorfor Norsk Hydro viser så stor interesse for gjenvinning av elbilbatterier som de gjør.
Og ja, til slutt, og kanskje en smule overraskende: Bjarne Brøndbos verdifulle grasrotperspektiv på det hele. Han er nemlig – ved siden av sitt liv i D.D.E. – aktiv i familiebedriften Namdal Bilopphuggeri, og han tar problematikken rundt elbilbatterienes videre liv på høyeste alvor.
Om han også dro en låt til slutt, akter vi ikke å avsløre. Men det finner du ut hvis du ser videoen fra seminaret …
Se videoen her: https://youtu.be/D4eWD8ueaJA